خبررسانی به روایت رسانه‌ حامی دولت در سوریه
نوشته شده توسط : sasurse

بنا به گفته گزارشگر سابق الاخباریه، رسانه های حامی دولت فقط دیدگاه های مقام‌های سوری را منتقل می کنند

بسیاری از روزنامه نگارانی که رخدادهای سوریه را پوشش می دهند، برای انتشار گزارش های خود از درگیری های این کشور با مشکل مواجه‌اند. اما شبکه الاخباریه، از مهمترین رسانه های این کشور، چنین مشکلی ندارد.

این رسانه فضایی منطقی را به تصویر می کشد: دولت شجاع سوریه با تروریست های خارجی مبارزه می کند.

الاخباریه مالکی خصوصی دارد، اما از دستور العمل های حزب حاکم بعث تبعیت می کند. هر روز پیام مشابهی را مخابره می کند: مردم سوریه در حمایت از بشار اسد متحد هستند.

قطان سلیبا، یکی از گزارشگران سابق این شبکه که اواخر ماه ژوئن به ترکیه گریخته است، از عملکرد این شبکه می گوید.

آقای سلیبا، ۳۳ ساله، تصویری از گزارش های تلویزیونی خود ندارد، اما عکسی دارد که او را با میکروفونی با نشان شبکه الاخباریه در حال مصاحبه نشان می دهد.

او می گوید: "ما قبل اینکه با مردم مصاحبه کنیم با آنها صحبت می کنیم. مردم سوریه از چیزی مطلع نیستند و نمی دانند چه باید در تلویزیون بگویند. ما به آنها می گوییم که در مصاحبه تلویزیونی چه بگویند تا بهترین گزارش ممکن را بسازیم."

قطان سلیبا: ما قبل اینکه با مردم مصاحبه کنیم با آنها صحبت می کنیم

"به عنوان یک خبرنگار همه تلاش من این است که گزارشم از تلویزیون پخش شود."

"برای مثال به مصاحبه شوندگان می گوییم که مقابل دوربین بگویند که از بشار اسد حمایت می کنند و همیشه حمایت خواهند کرد. آنها قبول می کنند و آنچه را می گویند که ما از آنها می خواهیم بگویند. این کار را می کنیم که مقام هایی را که گزارش های ما را می بینند، راضی نگه داریم."

آقای سلیبا توضیح می دهد که دستور العمل ها چگونه به گزارشگران ابلاغ می شود.

"حزب بعث گاهی نماینده ای را مامور می کند که دستورات دولت را ابلاع کند. معمولا از طریق دفتری ما با تماس می گیرند و به ما می گویند که از ماجرای مشخصی یا شهدا یا رخدادهایی از این قبیل فیلم بگیریم."

"مردم ساده"

از او می پرسم آیا اتفاق افتاده که مثلا گزارشی پخش کند که می دانسته واقعیت نداشته است.

"ما خبرها را مطابق خواسته مدیران شبکه تهیه می کنیم. اگر گزارشی تهیه کنیم که نظرات آنان را بازتاب دهد، پاداش می گیریم. اما به نظر من اگر دیدگاه آنها را در گزارش ها منعکس نکنیم، اجازه پخش نمی گیرد."

مردان مسلح به یکی از دفاتر شبکه الاخباریه حمله کردند، استودیوها را تخریب کردند و هفت نفر را کشتند

"برای مثال وزیر انرژی سوریه می گوید بنزین به اندازه کافی موجود است، اما واقعیت این است که سوخت کافی در کشور وجود ندارد. ما روزنامه نگاران به ملت دروغ می گوییم. مردم نمی توانند به ما اعتماد کنند و این آزاردهنده است."

آقای سلیبا درباره هر موضوعی با قاطعیت کامل صحبت می کند. او مطمئن است که مردم سوریه آنچه را در رسانه های دولتی منتشر می‌شود، باور می کنند.

"سوری ها مردم ساده ای هستند. آنها هر کسی را که در مقابل دوربین لبخند بزند یا گریه کند باور می کنند. خدا به مردم سوریه کمک کند."

در روزی که قطان سلیبا به ترکیه گریخت، مردان مسلح به یکی از دفاتر شبکه الاخباریه در نزدیکی دمشق حمله کردند، استودیوها را تخریب کردند و هفت نفر را کشتند. الاخباریه بارها تصاویر حاوی صحنه های خشونت‌بار این حمله را منتشر کرد.

در پانزده ماه گذشته، درگیری های سوریه برای روزنامه نگاران مخالف دولت و خارجی خطرآفرین بوده، حالا خبررسانی برای رسانه های حامی دولت هم پرهزینه شده است.





:: برچسب‌ها: استرالیا , عکس ,
:: بازدید از این مطلب : 259
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: